PENGARUH MINAT MEMBACA SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA KELAS III MIN 3 PURWOREJO

  • indah sundari STAINU Purworejo
  • Saifudin Zuhri
Keywords: Minat Membaca, Pembelajaran Bahasa Indonesia, Prestasi Belajar

Abstract

This research is field research that looks at the problems of reading interest on learning Bahasa Indonesia in grades III at MIN 3 Purworejo with the problems and how students reading interes, how is the achievement of Indonesian students in grade III and is there an effect of reading interest on Indonesian learning achievement achieved by students grade III at MIN 3 Purworejo. Therefore, the writer raised the title “The Influence of reading interest on Indonesian learning achievement of grade III students of MIN 3 Purworejo”. This type of research is quantitative research using inferential statistical techniques, namely statistical techniques, namely statistical techniques used to analyze sample data and the results aplly to the population. Research location at MIN 3 Purworejo. Furthermore, the population in this study were all grade III students at MIN 3 Purworejo. Data collection techniques were collected through questionnaires, interviews, and documentation which were then analyzed through parametric statistical statistics with a simple Linear regression formula. Based on the results of research and statistical analysis carried out using a simple linear regression formula, the results of the calculation of Pearson’s Product Moment correlation indicate that the statue = 0,828 > ttabel = 0,297 with a significant level of 5% means that reading interest has a strong relationship with Indonesia learning achievement. The result of the ttest calculation shows that thitung = 9,802 > tabal = 2,000 with a significance level of 5%. The result of the calculation of the test Fcount = 96,070 and Ftabel =2,2 with a significant level of 5% the result of the coefficient (R2) = 0.686 whitch show that reading interest affects the Indonesian language learning achievement by 68% while the other 32% is influenced by other factors.

References

Abiding, Yunus, Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Pendidikan Karakter, Bandung: Refika Aditama, 2012.

BSNP, Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta: BSNP, 2006.

Dalman, Ketrampilan Membaca, Jakarta: Rajawali Pers, 2014.

Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, P.T. Gramedia Pustaka Utama, 2008.

Djago, Tarigan, Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas REndah, Jakarta: Universitas Terbuka, 2002.

Harras, dkk, Membaca I, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1997.

Kamus Besar Bahasa Indonesia, Departemen Pendidikan Nasional, 1995.

Martini, Nina Aryani, Peranan Keluarga dalam Menumbuhkan Minat Baca Anak, Simposium Peran Serta Perpustakaan dalam Upaya Membangun Keluarga Sejahtera, Jakarta: Perpustakaan Umum Jakarta Pusat, 1995.

Masduki, S, Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Pengembangan Minat dan Kegemaran Membaca, dalam Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Laporan Lokakarya Pengembangan Minat dan Kegemaran Membaca, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1997.

Nur, Samsiyah, Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD Kelas Tinggi, Jawa Timur: CV. AE MEDIA GRAFIKA, 2016.

Oemar, Hamalik, Proses Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2008.

Periantalo, Jelpa, Penelitian Kuantitatif Untuk Psikologi, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016.

S. Akhadiah, Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia, Jakarta: Erlangga, 1999.

Sabarti, Akhadiah, Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran Membaca di SD, Materi Ajar PGSD FIP UNJ, 1993.

Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.

Sandjaja, Soejanto, Pengaruh Keterlibatan Orang Tua Terhadap Minat Membaca Anak Ditinjau dari Pendekatan Stres Lingkungan, dalam Jurnal Online, Malang: Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Brawijaya, 2012.

Slameto, Belajar dan faktor-faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipata, 2013.

Sudarsana, dkk, Pembinaan Minat Baca, Jakarta: Universitas Terbuka, 2010.

Sulistyorini&Muhammad Fathurrahman, Belajar dan Pembelajaran, Yogyakarta: Teras, 2012.

Syah, Muhibbin, Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rossdakarya, 2004.

Syaiful Bahri, Djamarah, Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru, Surabaya: Usaha Nasional, 1994.

Syofian, Siregar, Statistik Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Bumi Aksara, 2017.

T.L, Gie, Terampil Menulis, Yogyakarta: Andi Offset, 2002.

Tampubolon, D.P, Mengembangkan Minat dan Kebiasaan Membaca Pada Anak, Bandung: Angkasa, 1993.

Tim Penyusun, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 2000.

Wahadaniyah, Herman, Perpustakaan Sekolah Sebagai Sarana Pengembangan Minat dan Kegemaran Membaca dalam Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Laporan Lokakarya Pengembangan Minat dan Kegemaran Membaca, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1997.

Wawancara dengan Bapak Kholilurrohman, tanggal 13 Oktober 2020 di kantor MIN 3 Purworejo.

Wawancara dengan Bapak Kosim dan Ibu Sri Rezeki, tanggal 20 November dan 15 Oktober 2020 di kantor dan di UKS MIN 3 Purworejo.

WJS, Purwodarminto, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1989.

Zaenal, Arifin, Evaluasi Pembelajaran, Jakarta: Dirjen Pendidikan Islam, Depag, 2009.

Published
2021-07-28