Evaluation of Learning in Islamic Religious Education
Evaluasi Pembelajaran dalam Pendidikan Agama Islam
Abstract
Evaluation of learning is very important in the learning process. This is because learning evaluation is used to determine the effectiveness and efficiency of the learning system used. Evaluation of learning includes evaluating the learning process, the learning process, and the learning outcomes themselves. Therefore, it is very necessary for educators and students to understand this. This writing aims to understand the evaluation of learning in Islamic Religious Education. The method used is library research, the technique in collecting data is by searching, collecting, and studying from various sources both books, journals, and existing research. This writing aims to determine the effectiveness of learning evaluation in Islamic Religious Education. A good learning evaluation will make the learning process run well, and vice versa if the learning evaluation is not going well then the learning process will be slightly disrupted.
References
Arikunto, Suharsimi. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Asrul, Saragih, Abdul., Hasan, & Mukhtar. (2022). Evaluasi Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing.
Beddu, Mahirah. (2017). Evaluasi Belajar Peserta Didik (Siswa). Jurnal Idaarah, 1(2).
Dachliyani, Liya. (2020). Instrumen yang Sahih: Sebagai Alat Ukur Keberhasilan Suatu Evaluasi Program Diklat. Media Informasi Dan Komunikasi Diklat Kepustakawanan, 5(1), 57–65.
Djamaluddin, Ahdar., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. CV. Kaaffah Learning Center.
Fitrianti, Leni. (2018). Prinsip Kontinuitas dalam Evaluasi Proses Pembelajaran.
Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 10(1).
Idrus, (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2).
Izza, Aini. Zulfa., Falah, Mufti., & Susilawati, Siska. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran dalam Mencapai Tujuan Pendidikan di Era Merdeka Belajar. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 1(1), 2020.
Kasman. (2021). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendais, 3(1). Magdalena, Ina. (2020). Evaluasi pembelajaran SD (Teori dan Praktis). Jawa
Barat: CV Jejak, anggota IKAPI.
Magdalena, Ina., Ridwana, Alvi., & Aulia, Bunga. (2020). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. Pandawa: Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 2(1).
Rahmat. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Bening Pustaka.
Riadi, Akhmad. (2017). Problematika Sistem Evaluasi Pembelajaran. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 15(27), 1–12.
Rukajat, Ajat. (2018). Teknik Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Saputra, Aidil. (2022). Strategi Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Smp. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(2).
Suarga. (2019). Hakikat, Tujuan dan Fungsi Evaluasi dalam Pengembangan Pembelajaran. Inspiratif Pendidikan,8 (1). https://doi.org/10.24252/ip.v8i1.7844
Widiyawati, Dewy., Putri, Cici., Dwi, & Walid, Ahmad. (2021). Evaluasi Pembelajaran dan Pengaruhnya terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pembelajaran IPA Kelas IX di SMPN 3 Tanjung Sakti Pumi Lahat Sumatra Selatan. Jurnal PTK dan Pendidikan, 6(2).
Zaman, Badrus. 2020. “Penerapan Active Learning dalam Pembelajaran PAI”. Jurnal As-Salam 4 (1):13-27. https://doi.org/10.37249/as-salam.v4i1.148.