KOMPETENSI MEMBACA AL-QUR’AN GURU TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR’AN DI GONILAN KARTASURA

  • Suharjianto . Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Sabiqoh Dwi Wahyuni Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Erick Adi Hermawan Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Alfiyatul Azizah Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Maarif Jamuin Universitas Muhammadiyah Surakarta
Keywords: competence, makhraj, tajwid, reading Koran teachers

Abstract

Reading the Qur’an correctly is highly important for every Muslim, as errors in recitation can lead to changes in meaning, especially when recited during prayer. The main issue addressed in this study is the extent of teachers' competence in reading the Qur’an at the Taman Pendidikan al-Qur’an (TPQ/TPA). This study aims to determine the level of competence of TPQ/TPA teachers in Gonilan Village, Kartasura District, Sukoharjo Regency, Central Java, in terms of makhraj (articulation), tajwid (rules of recitation), and fluency. The method used was direct observation of 28 teachers from five TPQ/TPAs, with their competence assessed based on the three aspects and categorized into five rating levels: mumtaz (excellence), jayyid jiddan (very good), jayyid (good), maqbul (average), and rasib (poor). The results show that, in general, TPQ/TPA teachers in Gonilan Village demonstrate Qur’anic reading competence in the mumtaz category. However, there are still some teachers who show deficiencies in makhraj, tajwid, or fluency, thus ongoing training is recommended to improve the quality of Qur’anic education.

References

Abdul Mustaqim. (2015). Metode Penelitian Al-Qur’an dan Tafsir. Idea Press Yogyakarta.

Al-Qatthan. (2017). Dasar-dasar Ilmu Al-Quran. Ummul Qura.

ARIS, N. (2023). Efektifitas Penerapan Metode at-Tahqiq terhadap Kemampuan Pelafalan Makharij al-Huruf Hijaiyahn Peserta Diaik Kelas I MIN Kabupaten Gowa.

As’ad, H. (2000). Buku Iqro’: Cara Cepat Membaca Al-Qur’an. Tunggal.

Azizah, C., Hariaji, A., Alfaza, F., Mala, A., Masnawati, E., & Safira, M. E. (n.d.). Pendampingan TPQ dengan Optimalisasi Baca Tulis al-Quran. Abdi Jurnal Publikasi, 3(1), 26–32. https://jurnal.portalpublikasi.id/index.php/AJP/article/view/1359?utm_source=chatgpt.com

Dachlan Salim Zarkasyi. (n.d.). Qiro’ati: Metode Praktis Belajar Membaca al-Qur’an. Roudhotul Mujahidin.

Damayanti, I. A. (2022). Upaya Guru TPA Dalam Meningkatkan Kualitas Fakultas Ilmu Agama Islam Baca Tulis Al-Quran Di TPA At-Taubah Desa Bugel, Kecamatan Krakitan, Kabupaten Klaten. Universitas Islam Indonesia.

Dari, E. W. (2010). Peningkatan Kemampuan Membaca Al-quran Melalui Metode Qiroati Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Butuh 2 Kecamatan Tengaran Kabupaten Semarang Tahun 2009. STAIN Salatiga.

Departemen Agama, R. (2007). Alquran dan terjemahan. In Al-Qur’an Terjemahan.

Hadi, S. (2004). Metodologi Research 2, Andi Offset. Yogyakarta: Perpustakaan RI, 9.

Hidayatullah, A. (2019). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Santri Di TPQ Al-Karim Kota Bengkulu. Insitut Agama Islam Negeri Bengkulu.

Hisyam bin Mahrus Ali al-Makky. (2013). Bimbingan Tahsin Tilawah al-Qur’an. Zamzam.

Imam, Z. (1995). Pelajaran Tajwid. Trimurti Press.

Istiqomah, F. (2019). Peran Guru Dalam Pembelajaran Al-Qur’an Di TPA Pondok Qur’an Kelurahan Pondok Benda, Kecamatan Pamulang, Tangerang Selatan. Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Khallaf, S. A. W. (2005). Ilmu Ushul Fikih. (Terj. : Halimuddin). Rineka Cipta.

Listiyo Nordono. (2003). Belajar membaca Al_Qur’an dengan metode iqro. UNIKOM Yogyakarta.

Lubis, H. (2020). Urgensi Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran Alquran Di Raudhatul Athfal Kota Medan. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 12(1), 60–68.

Maria Uswatun Khasanah. (2011). Penerapan Metode Iqro’ dalam Pengajaran Membaca Al-Qur’an di SD Negeri Pucung Kalasan. Universitas Islam Indonesia.

Neong Muhadjir. (2002). Metode Penelitian Kualitatif. Rake Sarasin.

Nur, I. R., Aryani, R., Panca, U., & Bekasi, S. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Melalui Metode Iqra’ pada Santriwan/Santriwati TPQ Nurussholihin Pamulang Kota Tangerang Selatan. Akademik: Jurnal Mahasiswa Humanis, 2(3), 100–110.

Perti. (2012). Peningkatan Kemampuan Membaca al-Qur’an Surat al-Fil dan al-Ma’un dengan Metode Stad Siswa Kelas V SD Pirikan Mertoyudan Magelang tahun 2012. STAIN Salatiga.

PP Muhammadiyah. (2011). Himpunan Putusan Tarjih Muhammadiyah. Suara Muhammadiyah.

Rahmayana. (2021). Peran Ustadz/Ustadzah Dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Al-Qur’an Dengan Menggunakan Metode Qira’ati Di TPA Baitushshadiqien Aceh Besar. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

S. Nasution. (2001). Metode Research. PT Bumi Aksara.

Sartika, F., Ritonga, M., & Desyanti, D. (2021). The Tajweed Competencies of TPQ Teachers and Their Influence on BTQ Learning Outcomes. Al-Ta Lim Journal, 28(3), 273–282. https://doi.org/10.15548/jt.v28i3.691

Siti Khuriyati. (2012). Peningkatan Penguasaan Huruf Hijaiyah dengan Metode Struktur Analisa Sintesa (sas) pada Siswa Kelas III SD Negeri Grabag 2 Kecamatan Grabag Kabupaten Magelang tahun 2012. STAIN Salatiga.

Suharjianto, S., Pratama, K. Y., & Sweta, A. A. (2024). Social Piety and Care for Families Infected with Covid-19 in the Context of SDGs in the Kuyudan Makamhaji Muslim Community. 25(2), 455–470.

Sujono, S., Miftachuddin, A. A. A., Amrullah, M. M. F., Imansyah, B., Rahmadianti, R. W., & Jalil, M. A. (2024). Pelatihan Tajwid untuk Pengajar dan Santri TPQ di Desa Turipinggir. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 22–26. https://doi.org/10.32764/abdimasagama.v5i1.4224

Suma, M. A. (2013). Ulumul Qur’an. Rajawali Press.

Yamimah. (2010). Peranan orang tua dalam pengajaran al Qur’an pada TPA Nurul Huda di dusun Panggungsari . Sariharjo, Ngaglik , Sleman , Yogyakarta. Universitas Islam Indonesia, Yogyakarta.

Yunita, Y. (2016). Kompetensi guru taman pendidikan al-Quran (TPA) terhadap kemampuan santri dalam membaca al-Quran. Dewantara, I(01), 77–87.

Zendra Rosyada. (2023). Jurnal Ilmiah Jurnal Ilmiah. Jurnal Ilmiah Al-Furqan, 10(2), 111–123.

Zuchri Abdussamad. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Syakir Media Press.

Published
2025-07-08
How to Cite
., S., Wahyuni, S., Hermawan, E., Azizah, A., & Jamuin, M. (2025). KOMPETENSI MEMBACA AL-QUR’AN GURU TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR’AN DI GONILAN KARTASURA. Al Ghazali, 8(1), 121-136. https://doi.org/10.52484/al_ghazali.v8i1.756